Foodcoach Brenda

Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Vrijblijvend afspraak maken

Welkom

Wil je een verandering in je eetpatroon? Wil je meer energie? Wil je graag afvallen?
Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Het is best lastig om te bepalen wat goed voor je is. Foodcoach Brenda helpt je om in kaart te brengen wat jij nodig bent. Wat het beste past bij jouw lichaam en jouw leefstijl.
Bij mijn adviezen kijk ik niet alleen naar je voeding maar ook andere aspecten van je leefstijl. We gaan op zoek naar een balans zo dat jij je weer fit voelt.
Je kunt geheel vrijblijvend een afspraak maken.

Naast voedingsadvies kun je bij mij ook terecht voor weekmenu’s, een supermarktsafari, een keukenconsult, een lezing of advies over supplementen. Daarnaast organiseer ik ook workshops. Kijk gerust rond op mijn website, waar je ook blogs en recepten kunt vinden.

Heb je gebrek aan energie? Wil je graag eens ontgiften? Wil je gezonder eten?

Vraag dan hier het gratis ebook Boost Je Energie aan. Met dit ebook kun je 10 dagen aan de slag met gezond eten en raak je opgehoopte afvalstoffen kwijt. Je zult je fitter en energieker voelen na afloop van deze 10 dagen. Druk op de button voor het gratis ebook.

Over Brenda

Mijn naam is Brenda Wierbos en ik ben voedingsdeskundige en diabetesverpleegkundige. Samen met mijn man en 3 kinderen woon ik Linde, Drenthe. Jarenlang ben ik met mezelf in gevecht geweest om een gezond gewicht te krijgen. Door mijn werk als diabetesverpleegkundige zag ik de gevolgen van (ernstig) overgewicht. Er ging bij mij een knop om en ik ben me meer gaan verdiepen in voeding en leefstijl. Ik heb de opleiding Voedingsdeskundige gedaan om zo ook andere mensen te kunnen helpen met hun wens om een gezonde eetgewoontes te krijgen. Mijn doel is dan ook om een gezonde leefstijl voor iedereen mogelijk te maken, waarbij voeding, gewicht en beweging centraal staan.

Nieuwste recepten

Nieuwste blogs

Koolhydraat arm eten

Koolhydraat arm eten is voor veel mensen de oplossing om fitter te worden. De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met het ontwikkelen van een koolhydraat arm traject. Het traject duurt 3 maanden en in die tijd leer je hoe je lekker en gemakkelijk koolhydraat arm kunt eten.

koolhydraat arm

Ik hoor je denken, hier ga ik in de decembermaand toch niet aan beginnen? Maar dan zeg ik: waarom niet? Juist nu is het een goed moment om er mee te beginnen want je kunt prima de feestdagen doorkomen met koolhydraat arm eten. Mijn ervaring is dat je niet dik wordt tijdens de feestdagen. Feitelijk zijn dat maar een paar dagen en wees eens eerlijk. Die 5 of 10 kilo die je te zwaar bent heb je niet met de kerst erbij gekregen. Bij veel mensen komt dat door teveel koolhydraten eten.

Met het 3 maanden traject koolhydraat arm eten krijg je een startgesprek en 3 coach gesprekken. Na afloop bespreken we nog hoe het traject is verlopen en hoe je daarna verder kunt. Ook krijg je een ebook met achtergrond info en 4 weekmenu’s. Met deze tools en mijn coaching gaat het je zeker lukken.

Wil je graag meer weten over dit traject? Stuur me dan een berichtje en dan kunnen we bespreken wat je wensen en doelen zijn en wat ik voor jou kan betekenen. Dat is altijd een gratis gesprek! Dus waar wacht je nog op? Zet nu die stap en ga gezond en met lekker eten door de feestdagen dit jaar!

Stuur me een bericht

Je hebt maar 1 lijf, wees er zuinig op!

Recept idee koolhydraat arm: Venkel soep met kastanje champignons

Heb jij een normale stoelgang?

vezels stoelgang

Heb jij een normale stoelgang? Kun je hier volmondig ja op zeggen? Of weet je niet wat normaal is?

Het patroon van je ontlasting is voor ieder persoon verschillend. Er zijn mensen die gaan 3 keer per week maar er zijn ook mensen die elke dag 2-3 keer gaan. En heel veel mensen zitten ergens daar tussen in. De frequentie is niet echt een maatstaf voor wat normaal is, wel hoe je de ontlasting kwijt raakt. Als het zacht en soepel is en het kost weinig moeite om het er uit te krijgen dan is het normale ontlasting.

Heb je hele dunne ontlasting of juist keiharde keutels dan maken je darmen er een potje van. Het zou aan je voeding en/of leefstijl kunnen liggen dat het niet normaal is. Misschien drink je wel te weinig of eet je te veel ongezonde voeding. Of eet je producten die niet goed voor je darmen zijn. Er zijn veel oorzaken mogelijk. Het is wel lastig als je er dagelijks mee te maken hebt.

Een aantal basis adviezen voor gezonde darmen en normale ontlasting kunnen zijn:

  1. drink voldoende water, anderhalve liter per dag is het minimum. Je darmen onttrekken vocht uit je ontlasting, als er al weinig vocht in je darmen zit dan blijft er harde ontlasting over die je moeilijk eruit krijgt.
  2. eet genoeg vezels, 30-40 gram per dag is een gezonde hoeveelheid. Door de vezels zijn je darmen goed in beweging wat zorgt voor een vlotte passage van je ontlasting. Ook hebben vezels de eigenschap om veel vocht vast te houden, dus krijg je zachte ontlasting. Vezels in je voeding
  3. beweeg elke dag! Een lichaam wat in beweging is zorgt ook voor actievere darmen. Als je darmen stil staan krijg je last van obstipatie. Een half uur per dag een wandeling maken is al een goed begin. Heb je een kantoorbaan en zit je de hele dag stil op een bureaustoel? Zet dan een alarm in je telefoon dat je elk uur een stukje moet lopen of bewegen. Dan ben je elk uur wat in beweging en kom je aan het eind van je dag ook zeker wel aan een half uur lopen.

Heb jij een normale stoelgang? Kun je hier nu beter antwoord op geven nu je weet wat wel en niet normaal is? Ik hoop dat je wat hebt aan deze simpele tips, maar zit je nog met vragen of wil je graag weten of je gezond genoeg eet? Heb je een slechte stoelgang en wil je graag voedingsadvies? Aarzel niet langer maar stuur me een berichtje met je vraag. Druk op onderstaande knop om me een mail te sturen. Niets is zo vervelend als een moeilijke stoelgang, je hebt er dagelijks mee te maken.

Stuur een bericht

 

Zaden en pitten

zaden

Zaden en pitten passen heel goed in een gezond eetpatroon. Wist je dat zaden en pitten zelfs gezonder zijn dan noten? Zaden en pitten zitten vol eiwitten en ook leveren ze een bijdrage aan de vezels. Daarnaast is het per 100 gram ook een goede energiebron, ze bevatten veel calorieën. Maar daar hoef je ze niet voor te laten staan, want je eet meestal een theelepel of een eetlepel. Naast eiwitten en vezels leveren ze ook Omega 3 vetzuren, allerlei vitaminen, mineralen en zitten ze bomvol antioxidanten.

Wist je dat je snaaihonger kunt voorkomen door bij het ontbijt of tijdens de lunch een portie zaden en pitten te eten? Ze bevatten veel mineralen. Bij snaaihonger geeft je lichaam meestal aan dat het een tekort heeft aan bepaalde mineralen. Eet je die bij een maaltijd dan zal je lichaam geen snaaihonger signalen afgeven.

Zaden en pitten spelen ook een rol in een stabiele hormoonspiegels. Bijvoorbeeld een stabiele bloedsuiker. Door een stabielere bloedsuikerspiegel wordt het hongerhormoon ghreline onderdrukt zodat je vetverbranding actiever wordt. Dat is weer gunstig voor een stabiel gewicht.

Ik zal hier een aantal zaden en pitten noemen die je in je maaltijden kunt verwerken.

  1. Lijnzaad. Gebruik dan het gebroken lijnzaad omdat deze makkelijker door je lichaam verwerkt wordt. Lijnzaad is rijk aan Omega-3 vetzuren, het is zelfs het zaad met de meeste Omega-3! Neem je 1 eetlepel per dag dan heb je al de dagelijks aanbevolen hoeveelheid Omega-3. Het voorkomt het plakken van de cholesterol aan je bloedvaten.
  2. Chiazaad. Deze kleine zwarte zaadjes hebben de eigenschap om veel vocht op te kunnen nemen. Wel 10 keer hun gewicht. Daardoor wordt het volume groter en zal je langer een vol en verzadigd gevoel houden. Chiazaad is ook een hele goede bron van vezels, dit is gunstig voor je darmen. Ook zitten hier veel antioxidanten in wat helpt om hart- en vaatziekten en kanker te voorkomen.
  3. Maanzaad. Dit zaadje bevat veel vitamine B en de mineralen calcium en fosfor. Die mineralen zorgen voor sterke botten. Met dit zaad is wel enige voorzichtigheid geboden, het is afkomstig van de papaver plant en daardoor bevat het kleine hoeveelheden opium. Opium zit ook in heroïne en morfine. In maanzaad zit een  kleine hoeveelheid, maar toch kun je dit beter niet teveel eten.
  4. Pijnboompitten. Deze pitten zijn afkomstig van een den. Ze zijn rijk aan onverzadigde vetzuren wat gunstig is voor je goede cholesterol, het HDL. Ze worden lekkerder van smaak als je ze kort roostert in een droge koekenpan. Ze beginnen dan heerlijk te ruiken. Strooi ze dan eens over je salade of over je broodje rosbief.
  5. Pompoenpitten. Als je een tekort aan Magnesium hebt dan moet je pompoenpitten gaan eten. Ook zitten er antioxidanten in die ontstekingsremmend werken. Dat is bijvoorbeeld gunstig voor mensen die last hebben van artritis.

Als je niet gewend bent om regelmatig zaden en pitten te eten, dan heb ik nu toch wel een paar goede redenen gegeven om dit regelmatig aan je voeding toe te voegen!

Vezels in je voeding

 

Klachten in de overgang en voeding

Vrouwen in de overgang kunnen hier veel klachten van hebben. Ikzelf ben nog niet in de overgang met mijn 48 jaar, maar het kan ook zijn dat ik (nog) geen klachten ervaar. Dat is vaak anders.

Heel veel vrouwen herkennen wel de klachten als onregelmatige menstruatie, opvliegers, wisselende stemmingen, slecht slapen, je depressief voelen, spierpijn, gewrichtspijn, hoofdpijn of geen zin in seks. Dat komt allemaal door hormonale veranderingen in je lichaam. Tussen je 40ste en 60ste levensjaar krijg je de overgang van vruchtbaar zijn naar onvruchtbaar. Dat komt omdat dan je voorraad eicellen op is. Hierdoor gaat de aanmaak van oestrogeen verminderen. Je lichaam moet hier aan wennen en hierdoor kunnen de overgangsklachten ontstaan.

Wist je dat je met je voeding een deel van die klachten zou kunnen verminderen? Je kunt veel hormoon verstorende stoffen binnen krijgen door drinkwater en voeding. Die zorgen voor een disbalans van je hormonen. Kom je in de overgang dan krijg je nog meer disbalans wat een verergering van klachten kan geven. Een goede darm- en leverwerking is daarom van belang in de overgang. Als de lever bijvoorbeeld veel bezig is met het afbreken van toxische stoffen die je eet of drinkt dan blijft er minder tijd over om oestrogeen goed af te breken.

Je leefstijl is van grote invloed op je overgang. Ik heb een aantal tips voor je om op een goede manier door de overgang te komen.

  1. Eet verse producten met weinig suiker. Door te veel suikers kun je een snel wisselende bloedsuikerspiegel krijgen. Hier kun je stemmingswisselingen van krijgen.
  2. Zorg voor voldoende Omega vetzuren. Deze vetzuren vind je in vette vis, noten en zaden. Eet je dit niet vaak dan is het belangrijk om deze via een supplement in te nemen. Voldoende vetzuren van Omega 3, 6 en 9 zorgen voor minder klachten tijdens de overgang.
  3. Probeer stress te vermijden. Stress zorgt voor een stijging van je cortisol hormoon. Je lever moet dit weer opruimen en dat geeft minder tijd om je balans van hormonen die met de overgang te maken hebben te kunnen reguleren.
  4. Het is bekend dat het eten van koolsoorten een gunstig effect heeft op je overgangsklachten. In kool zit een stofje wat de lever helpt om oestrogeen af te breken. Vooral broccoli bevat veel van dit stofje.
  5. Eet voldoende vezels. Je darmen voeren afvalstoffen van hormonen af via vezels die niet verteerd worden. Deze afvalstoffen verlaten je lichaam via de ontlasting. Vezels zitten vooral veel in groenten en fruit. Eet deze daarom elke dag in voldoende mate.
  6. Drink geen alcohol. De lever moet ook veel doen om alcohol af te breken. Bovendien zorgt alcohol voor een toename van opvliegers, vooral ’s nachts!

Met deze tips kun je een beetje grip krijgen op je mogelijke klachten. Wil je graag een uitgebreid voedingsadvies op een voedingsplan op maat, neem dan contact op voor een vrijblijvend eerste gesprek via onderstaande knop.

Link tekst