Foodcoach Brenda

Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Vrijblijvend afspraak maken

Welkom

Wil je een verandering in je eetpatroon? Wil je meer energie? Wil je graag afvallen?
Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Het is best lastig om te bepalen wat goed voor je is. Foodcoach Brenda helpt je om in kaart te brengen wat jij nodig bent. Wat het beste past bij jouw lichaam en jouw leefstijl.
Bij mijn adviezen kijk ik niet alleen naar je voeding maar ook andere aspecten van je leefstijl. We gaan op zoek naar een balans zo dat jij je weer fit voelt.
Je kunt geheel vrijblijvend een afspraak maken.

Naast voedingsadvies kun je bij mij ook terecht voor weekmenu’s, een supermarktsafari, een keukenconsult, een lezing of advies over supplementen. Daarnaast organiseer ik ook workshops. Kijk gerust rond op mijn website, waar je ook blogs en recepten kunt vinden.

Heb je gebrek aan energie? Wil je graag eens ontgiften? Wil je gezonder eten?

Vraag dan hier het gratis ebook Boost Je Energie aan. Met dit ebook kun je 10 dagen aan de slag met gezond eten en raak je opgehoopte afvalstoffen kwijt. Je zult je fitter en energieker voelen na afloop van deze 10 dagen. Druk op de button voor het gratis ebook.

Over Brenda

Mijn naam is Brenda Wierbos en ik ben voedingsdeskundige en diabetesverpleegkundige. Samen met mijn man en 3 kinderen woon ik Linde, Drenthe. Jarenlang ben ik met mezelf in gevecht geweest om een gezond gewicht te krijgen. Door mijn werk als diabetesverpleegkundige zag ik de gevolgen van (ernstig) overgewicht. Er ging bij mij een knop om en ik ben me meer gaan verdiepen in voeding en leefstijl. Ik heb de opleiding Voedingsdeskundige gedaan om zo ook andere mensen te kunnen helpen met hun wens om een gezonde eetgewoontes te krijgen. Mijn doel is dan ook om een gezonde leefstijl voor iedereen mogelijk te maken, waarbij voeding, gewicht en beweging centraal staan.

Nieuwste recepten

Nieuwste blogs

Klachten in de overgang en voeding

Vrouwen in de overgang kunnen hier veel klachten van hebben. Ikzelf ben nog niet in de overgang met mijn 48 jaar, maar het kan ook zijn dat ik (nog) geen klachten ervaar. Dat is vaak anders.

Heel veel vrouwen herkennen wel de klachten als onregelmatige menstruatie, opvliegers, wisselende stemmingen, slecht slapen, je depressief voelen, spierpijn, gewrichtspijn, hoofdpijn of geen zin in seks. Dat komt allemaal door hormonale veranderingen in je lichaam. Tussen je 40ste en 60ste levensjaar krijg je de overgang van vruchtbaar zijn naar onvruchtbaar. Dat komt omdat dan je voorraad eicellen op is. Hierdoor gaat de aanmaak van oestrogeen verminderen. Je lichaam moet hier aan wennen en hierdoor kunnen de overgangsklachten ontstaan.

Wist je dat je met je voeding een deel van die klachten zou kunnen verminderen? Je kunt veel hormoon verstorende stoffen binnen krijgen door drinkwater en voeding. Die zorgen voor een disbalans van je hormonen. Kom je in de overgang dan krijg je nog meer disbalans wat een verergering van klachten kan geven. Een goede darm- en leverwerking is daarom van belang in de overgang. Als de lever bijvoorbeeld veel bezig is met het afbreken van toxische stoffen die je eet of drinkt dan blijft er minder tijd over om oestrogeen goed af te breken.

Je leefstijl is van grote invloed op je overgang. Ik heb een aantal tips voor je om op een goede manier door de overgang te komen.

  1. Eet verse producten met weinig suiker. Door te veel suikers kun je een snel wisselende bloedsuikerspiegel krijgen. Hier kun je stemmingswisselingen van krijgen.
  2. Zorg voor voldoende Omega vetzuren. Deze vetzuren vind je in vette vis, noten en zaden. Eet je dit niet vaak dan is het belangrijk om deze via een supplement in te nemen. Voldoende vetzuren van Omega 3, 6 en 9 zorgen voor minder klachten tijdens de overgang.
  3. Probeer stress te vermijden. Stress zorgt voor een stijging van je cortisol hormoon. Je lever moet dit weer opruimen en dat geeft minder tijd om je balans van hormonen die met de overgang te maken hebben te kunnen reguleren.
  4. Het is bekend dat het eten van koolsoorten een gunstig effect heeft op je overgangsklachten. In kool zit een stofje wat de lever helpt om oestrogeen af te breken. Vooral broccoli bevat veel van dit stofje.
  5. Eet voldoende vezels. Je darmen voeren afvalstoffen van hormonen af via vezels die niet verteerd worden. Deze afvalstoffen verlaten je lichaam via de ontlasting. Vezels zitten vooral veel in groenten en fruit. Eet deze daarom elke dag in voldoende mate.
  6. Drink geen alcohol. De lever moet ook veel doen om alcohol af te breken. Bovendien zorgt alcohol voor een toename van opvliegers, vooral ’s nachts!

Met deze tips kun je een beetje grip krijgen op je mogelijke klachten. Wil je graag een uitgebreid voedingsadvies op een voedingsplan op maat, neem dan contact op voor een vrijblijvend eerste gesprek via onderstaande knop.

Link tekst

Vezels in je voeding

Eet jij wel voldoende vezels? En weet je waarom deze vezels zo belangrijk zijn? In deze blog ga ik je daar wat meer over uitleggen!

vezels

Je darmen zorgen voor de vertering van je voedsel en zijn heel belangrijk. Iedereen weet wel hoe lastig het kan zijn als je darmen niet goed werken. Denk dan aan diarree, obstipatie, opgeblazen gevoel of buikpijn. De darmen halen voedingsstoffen uit je voedsel en om je ontlasting in te dikken worden er ook vocht en zouten uit gehaald. In je darm leven ook heel veel bacteriën die nodig zijn voor de spijsvertering. Dat zijn de goede bacteriën. Er zijn ook schadelijke bacteriën en je goed werkende darmen zorgen ervoor dat deze in balans zijn.

Vezels zijn plantendeeltjes die niet verteerd kunnen worden in de dunne darm. Ze dienen als voedsel voor je goede darmbacteriën. Ook vergroten vezels het volume van je darminhoud, ze bevorderen daardoor de peristaltiek van de darm en dat zorgt er weer voor dat je stoelgang vlot gaat. Vezels hebben bovendien de eigenschap dat ze veel vocht op kunnen nemen. Dit zorgt ervoor dat je ontlasting soepel is en je het er gemakkelijk uit kunt poepen. Voorwaarde is wel dat je voldoende drinkt, doe je dit niet dan krijg je harde ontlasting die je moeilijk kwijt kunt.

vezels

Per dag ben je als volwassen man of vrouw tussen de 30 en 40 gram vezels per dag nodig voor een gezonde darmwerking. Er zijn heel veel producten die vezels bevatten, zoals volkoren broodproducten, groenten, peulvruchten, fruit, noten, zaden en pitten.

Het kan een eye-opener zijn om eens 1 dag bij te houden wat je precies eet en daarbij ook gaat tellen hoeveel vezels je hebt gehad. Dit geeft je een beeld of je goed bezig bent of dat er toch hier en daar wat aanpassingen nodig kunnen zijn. Ook bijhouden hoeveel je drinkt per dag is dan belangrijk. Eet je voldoende vezels maar drink je te weinig, dan kun je daar best klachten van hebben.

Mocht je voedingsadvies nodig zijn, neem dan eens contact met me op. Dan kunnen we samen kijken naar je eetpatroon.

CONTACT

Contact

 

Detox

Wat is nu eigenlijk detox en waarom zou je het overwegen te doen?

Een poosje geleden heb ik een ebook gemaakt wat Boost-je-energie heet. Hiermee kun je in 10 dagen detoxen zoals dat met een mooi woord heet.

In het dagelijks leven wordt je continu bloot gesteld aan allerlei gifstoffen. De lucht die je inademt, straling, medicijnen, de huid waar je make-up en crèmes op aanbrengt, maar ook via voeding. En wist je dat je lichaam zelf ook gifstoffen aanmaakt? Je cellen zijn kleine energie fabriekjes, deze produceren energie maar ook afvalstoffen.

detox

Je lichaam is zelf prima in staat om de meeste van deze afvalstoffen/gifstoffen op te ruimen. Echter als je lichaam niet optimaal werkt dan worden deze gifstoffen opgeslagen in je vetcellen. Ze verlaten je lichaam dus niet en kunnen schadelijk zijn voor je lichaam. Als er teveel gifstoffen zijn opgeslagen kan zich dat uiten in allerlei klachten zoals lusteloosheid, vermoeidheid, slechte spijsvertering, concentratieproblemen, geheugenproblemen of een doffe huid.

Om er voor te zorgen dat je lichaam optimaal werkt kun je het met regelmaat een onderhoudsbeurt geven, een detox. De extra afvoer van gifstoffen zorgt ervoor dat we ons weer fitter voelen, met meer energie en levenslust.

De afvoer van gifstoffen gebeurt door een samenspel van je lever, nieren, bloedvaten en lymfesysteem. Je kunt er zelf voor zorgen dat dit proces goed verloopt door gezonder te eten, stress te vermijden, voldoende te bewegen en zorgen voor genoeg slaap. De onderhoudsbeurt waar ik het net over had is dan de detox 10-daagse. In deze 10 dagen laat je voedingsmiddelen weg die zorgen voor veel afvalstoffen/gifstoffen en je zorgt ervoor dat je lever en nieren zo optimaal mogelijk alle afvalstoffen af kunnen voeren. Als je dit 2 keer per jaar doet zal je zien dat je je een stuk fitter en energieker voelt!

In het ebook staat uitgelegd welke voedingsmiddelen je het beste kan laten staan en welke je wel kunt eten. Ook wordt er aandacht besteed aan bewegen en ontspanning. Als je nu overtuigt bent dat je dit nodig bent, download het gratis ebook en ga er mee aan de slag!

Je hebt maar 1 lichaam, wees er zuinig op!

boost je energie

Welkom

 

Kersen

Het is weer kersentijd! Je ziet ze opeens weer overal kersen in de winkels liggen. Ik ben zelf dol op kersen. Die dieprode kleur, een steeltje aan de kers en dan zo hop het mondje in. Heerlijk!

Er zijn ook genoeg recepten te vinden om kersen in te verwerken. Zo uit het handje is lekker maar probeer eens wat te variëren met verschillende recepten. Door de yoghurt als ontbijt of in een lekker toetje na het eten. Ik zal ook een recept plaatsen waar ik echt verzot op ben. Probeer het uit zou ik zeggen.

Wist je dat kersen supergezond zijn? Je kunt ze dus zonder schuldgevoel eten. Ze bevatten 21 verschillende soorten fytonutrienten. Dat zijn antioxidanten die zorgen voor het opruimen van vrije radicalen (schadelijke stoffen) in je lichaam. Dat is dus best belangrijk. Ze versterken je immuunsysteem en verkleinen de kans op kanker en hart- en vaatziekten.

Naast antioxidanten zitten er ook belangrijke vitamines in kersen. Met name vitamine A en vitamine C. Heel goed voor je ogen, je huid en je immuunsysteem.

Wist je dat kersen ook de kans op jicht aanvallen kan verminderen? Jicht ontstaat door het neerslaan van urinezuur kristallen. Het eten van de kersen zorgt ervoor dat er minder urinezuur kristallen gevormd kunnen worden. Je lichaam kan zelf het urinezuur opruimen met behulp van de kersen.

Kersen bevatten ook melatonine, een stofje wat je helpt om in slaap te vallen. Heb je moeite om in slaap te komen dan kan een bakje kersen je wellicht helpen. Je krijgt wat meer melatonine binnen wat je kan helpen om sneller in slaap te vallen.

Kortom, kersen zijn een soort van superfood die je met een gerust hart kunt eten. Ze zijn goed voor je gezondheid en superlekker. Let wel op dat je de zoete kers koopt, er zijn ook zure kersen. Die zijn net zo gezond maar misschien wat minder lekker om zo op te eten.