Foodcoach Brenda

Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Vrijblijvend afspraak maken

Welkom

Wil je een verandering in je eetpatroon? Wil je meer energie? Wil je graag afvallen?
Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Het is best lastig om te bepalen wat goed voor je is. Foodcoach Brenda helpt je om in kaart te brengen wat jij nodig bent. Wat het beste past bij jouw lichaam en jouw leefstijl.
Bij mijn adviezen kijk ik niet alleen naar je voeding maar ook andere aspecten van je leefstijl. We gaan op zoek naar een balans zo dat jij je weer fit voelt.
Je kunt geheel vrijblijvend een afspraak maken.

Naast voedingsadvies kun je bij mij ook terecht voor weekmenu’s, een supermarktsafari, een keukenconsult, een lezing of advies over supplementen. Daarnaast organiseer ik ook workshops. Kijk gerust rond op mijn website, waar je ook blogs en recepten kunt vinden.

Over Brenda

Mijn naam is Brenda Wierbos en ik ben voedingsdeskundige en diabetesverpleegkundige. Samen met mijn man en 3 kinderen woon ik Linde, Drenthe. Jarenlang ben ik met mezelf in gevecht geweest om een gezond gewicht te krijgen. Door mijn werk als diabetesverpleegkundige zag ik de gevolgen van (ernstig) overgewicht. Er ging bij mij een knop om en ik ben me meer gaan verdiepen in voeding en leefstijl. Ik heb de opleiding Voedingsdeskundige gedaan om zo ook andere mensen te kunnen helpen met hun wens om een gezonde eetgewoontes te krijgen. Mijn doel is dan ook om een gezonde leefstijl voor iedereen mogelijk te maken, waarbij voeding, gewicht en beweging centraal staan.

Nieuwste recepten

Nieuwste blogs

Vitamine D en vitamine K

In de media is vitamine D regelmatig een onderwerp van gesprek sinds de Corona pandemie er is. Ik zal hier vandaag wat dieper op in gaan. Wat is het voor vitamine, wat doet het met je en hoe krijg je voldoende in je lichaam.

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine. Dat betekent dat het in vette voedingsmiddelen zit en het  is ook de enige vitamine die je lichaam ook zelf kan aanmaken, door middel van zonlicht.

Iedereen weet wel dat vitamine D zorgt voor gezonde botten en spieren. Maar wist je dat vitamine D nodig is om calcium vanuit je darmen op te kunnen nemen in je bloed en dat het ervoor zorgt dat je nieren niet te veel calcium uitscheiden? Wat veel mensen echter niet weten is dat je ook vitamine K2 nodig bent om dit calcium in je botten te kunnen opnemen. Een samenspel van deze vitamines is nodig om ervoor te zorgen dat je geen last krijgt van nierstenen en aderverkalking door teveel calcium in je bloed. Ik heb expliciet vitamine K2 genoemd omdat er ook nog een vitamine K1 is. Vitamine K is nodig voor een gezonde bloedstolling. Vitamine K1 krijgt iedereen wel voldoende binnen door het eten van plantaardige voedingsmiddelen. Vitamine K2 wordt door bacteriën (o.a. melkzuurbacteriën) geproduceerd. De meeste Nederlanders krijgen hier te weinig van binnen. Het zit wel in voedingsmiddelen zoals gefermenteerde zuivel, kaas en eieren, maar de hoeveelheid is te weinig ten opzichte van wat we nodig zijn.

Als je in de zon loopt maakt je huid onder invloed van het zonlicht zelf vitamine D aan. De hoeveelheid is echter veel te weinig voor wat we werkelijk nodig zijn. De huidige richtlijnen laten ons denken dat we voldoende binnen krijgen en/of zelf aanmaken, maar dat is niet zo. Er zijn vele studies* gedaan die aantonen dat hogere spiegels van vitamine D in ons bloed beter zijn voor je gezondheid.

De elasticiteit van je bloedvaten is veel beter en er is ook veel minder aderverkalking. Hierdoor zie je ook minder hypertensie (te hoge bloeddruk). Bij (post)menopausale vrouwen wordt veel minder osteoporose (botontkalking) gezien. Het voorkomt dat je broze botten krijgt en vermindert de kans op botbreuken. Een te laag gehalte aan vitamine D/K wordt ook in verband gebracht met diabetes, maar daar zijn nog te weinig onderzoeken van bekend om daar iets over te zeggen.

In de media wordt een te laag vitamine D gehalte ook in verband gebracht met een verhoogde vatbaarheid voor het Corona virus. Hier wordt ook nog volop onderzoek naar gedaan. Ik ben er van overtuigd dat iedere gezonde Nederlander een hoge dosis vitamine D3/K2 als supplement zou moeten gebruiken. Niet alleen in de winter als er weinig zon is, maar elke dag.

De supplementen bij de drogist bevatten veelal te weinig vitamine D. Ik adviseer een minimale inname van 4000 IE vitamine D3 in combinatie met 100 mcg K2. Dit kun je afzonderlijk van elkaar slikken, maar er zijn ook combinatie pillen of druppels verkrijgbaar waar allebei in zitten.

Wil je graag meer weten over het gebruik van vitamine D/K stuur me dan een berichtje. Slik niet zomaar wat, maar laat je voorlichten over het gebruik in jouw situatie!

 

Havermout

Waar denk jij aan bij het woord havermout? Ik ken heel veel mensen die meteen een vies gezicht trekken bij havermout. Ik moest hier ook heel lang niets van hebben. Alleen het woord al klinkt niet lekker, maar ik had het nog nooit geproefd. Hoe mis had ik dat! Het staat nu regelmatig bij mij op het menu als ontbijt of als tussendoortje. Havermoutpap maak ik dan, met een appeltje en wat kaneel. Op een koude winterdag is dat heerlijk! Als tussendoortje gaat de havermout gemalen door een appelmoescake.

Waarom zou iedereen havermout moeten eten? Dat zal ik proberen uit te leggen. Ken je havermout nog niet dan is het zeker de moeite waard om eens te proberen. Voor het geld hoef je het niet te laten want havermout is heel goedkoop en overal verkrijgbaar.

Wat is nu precies havermout? Het is een volkoren graanproduct en bestaat uit geknipte en geplette haverkorrels. Haver is een soort volkoren graan.

Havermout bevat veel vezels omdat de volle graankorrels gebruikt worden. Deze vezels zijn goed voor je darmen en je stoelgang. Daarnaast bevat havermout betaglucanen, dat zijn oplosbare vezels die veel water opnemen en daarbij wat cholesterol aan zich binden. Dit kan een gunstig effect hebben op je cholesterol gehalte, mits je 75 gr per dag eet. Dit volkoren graan geeft je langer een vol gevoel omdat er zich zoveel vocht aan bindt. Dat is gunstig als je gewicht wilt verliezen. Je krijgt minder snel weer trek.

Havermout bevat ook een klein beetje haverolie, een onverzadigd vetzuur wat een gunstig effect heeft op hart- en vaatziekten. Er zitten veel vitamine B, ijzer en antioxidanten in. Dat maakt het toch wel een superfood! Ook voor mensen met een glutenallergie is havermout geschikt, gluten zitten er namelijk niet in.

Wat kun je allemaal maken behalve de pap en cake die ik al genoemd heb? Je kunt er pannenkoekjes van bakken, je kunt het door je yoghurt doen, je kunt er koekjes van bakken, je kunt het in taartbodems gebruiken, je kunt er samen met andere ingrediënten ook zelf muesli van maken of je kunt er overnight oats van maken. Keuze genoeg om er een keer wat lekkers mee te maken. Ik zou zeggen: probeer het gewoon eens een keer uit als je het nog niet kent. Je zult blij verrast zijn.

Week zonder vlees

Je hebt het misschien wel gehoord op de radio of gezien op tv of social media. Deze week is het de Week zonder Vlees. Nu denk je misschien dat vegetarisch eten is  niets voor mij, maar je hoeft niet altijd vlees te laten staan. Al zou je al 1-2 dagen per week zonder vlees eten dan ben je al goed bezig. Dat noemen ze ook wel een flexitariër.

Waarom zou je minder vlees gaan eten?

De gemiddelde Nederlander is opgegroeid met de maaltijd van aardappels, een stukje vlees en groente. Maar dat is niet echt meer van deze tijd. Steeds meer mensen vervangen vlees door een stukje vis en er komen vaker maaltijden op tafel zonder vlees. Dit heeft een grote impact op mens, dier en klimaat. Diverse studies (1,2) hebben aangetoond dat een mensen die (grotendeels) plantaardig eten veel gezonder zijn en minder kans op ziekten zoals aderverkalking of reuma hebben. Ook het aantal hart- en vaatziekten is in deze groep beduidend minder. Daarnaast is de veestapel een grote belasting voor ons milieu. Denk aan de uitstoot van ammoniak en stikstof. Maar het voedsel wat deze dieren eten, moet geproduceerd worden en kost erg veel water en kostbare landbouwgrond. Er zijn dus meerdere redenen om wat vaker je vlees te laten staan.

Vegetarisch koken is helemaal niet ingewikkeld en echt wel lekker. Ik zal de komende tijd eens wat vaker een vegetarische maaltijd posten. Ik daag je uit om het gewoon eens te proberen. Het zou mooi zijn als je er een gewoonte van kan maken!

 

1: https://www.ornish.com/wp-content/uploads/Intensive-lifestyle-changes-for-reversal-of-coronary-heart-disease1.pdf

2: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16873779/

Bosbessen

Ik zag gisteren in de winkel weer emmertjes met blauwe bessen staan. Deze bosbessen zijn echt de kleine pareltjes onder de fruitsoorten. De bessen die je nu in de winter in de winkel ziet liggen komen van over-ver, want in deze tijd van het jaar groeien ze niet in Nederland. Daarom zijn ze nu ook best wel duur. En toch is het wel de moeite om ze regelmatig te eten. Zo’n emmertje is best veel in 1 keer maar wist je dat je ze prima in kunt vriezen? Dus als je wat te veel hebt vries je het gewoon in en heb je later ook nog wat.

Maar waarom zijn het zulke pareltjes?

  1. blauwe bessen stimuleren de groei van zenuwcellen en helpen de communicatie tussen de zenuwen te vergemakkelijken. Op deze manier vertragen ze het verouderingsproces.
  2. ze zitten boordevol antioxidanten. Deze stofjes beschermen je lichaam tegen de schadelijke vrije radicalen. Te veel vrije radicalen in je lichaam is schadelijk en kan kanker veroorzaken.
  3. ze verminderen het slechte cholesterol gehalte (LDL-cholesterol) in je bloed. Daar mee wordt ook de kans op het ontstaan van hart- en vaatziekten verkleind.
  4. blauwe bessen hebben een gunstig effect op je bloedsuiker spiegel, ook bij mensen met diabetes mellitus.
  5. ze reguleren de elasticiteit van je vaatwanden zodat de kans op te hoge bloeddruk afneemt.
  6. ze verbeteren je geheugen.
  7. dagelijks bosbessen eten vermindert je buik vet
  8. ze bevatten veel vitamine C en A. Dit is goed voor je immuunsysteem en je ogen. Vitamine A zorgt ook voor een stabielere schildklierwerking.
  9. blauwe bessen zijn door het gehalte aan looizuur gunstig voor je spijsvertering en kunnen diarree tegen gaan.

Kortom, redenen genoeg om regelmatig blauwe bessen op je menu te zetten. Je kunt ze door je yoghurt doen, je kunt er muffins mee maken of een taart mee versieren. Gewoon zo een handje om op te knabbelen is ook heerlijk!

Komende week zal ik een recept posten met bosbessen!