Foodcoach Brenda

Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Vrijblijvend afspraak maken

Doelen voor een gezonde leefstijl

Als je doet wat je altijd al deed, verandert er niets

Iedereen kent het wel, je wilt wat veranderen aan je leefstijl maar je weet niet waar je moet beginnen. Als je doet wat je altijd al deed verandert er niets. Mensen houden van structuur en vaste patronen, veranderingen gaan we het liefst uit de weg. Gewoonten zijn de makkelijke manier. Toch hoeft het niet heel moeilijk te zijn om wat aan je gedrag te veranderen. Ik zal je een paar tips geven om je op weg te helpen naar gewenste veranderingen.

1: Stel jezelf de vraag wat je nu precies wilt bereiken. Wat motiveert je om iets te willen veranderen. Door het opschrijven van je doel ben je al een heel eind op weg. Hang het op een zichtbare plek in huis zodat je er vaak aan herinnerd wordt waar je het voor doet!

2: Om je doel te bereiken maak je kleinere tussendoelen. Deze zijn overzichtelijk en makkelijker te behalen dan 1 groot doel. Bijvoorbeeld het hoofddoel is een betere conditie om 5 km te rennen. Je eerste tussendoel kan dan zijn dat je eerst eens 5 minuten gaat rennen. Als dat goed gaat stel je je doel wat hoger, bijvoorbeeld 10 minuten rennen. Zo gaat het ook met afvallen. Je wilt 15 kilo kwijt en je eerste kleine doel is bijvoorbeeld 3 kilo.

3: Maak daarna een duidelijk plan voor 3 maanden. Daarin schrijf je wanneer je welke tussendoelen behaald wilt hebben. Je beschrijft hierin ook concreet het tijdspad waarin je dat wilt halen. Bijvoorbeeld als je wilt gaan hardlopen dat je dan de eerste week 3 keer 5 minuten gaat rennen en de 2e week 3 keer 10 minuten gaat rennen, enzovoort.

4: Laat je naaste familie/gezinsleden ook weten dat je dit van plan bent. Dan kunnen zij er ook rekening mee houden en je ondersteunen als je een keer geen zin hebt of als je het moeilijk hebt. Ook kunnen ze met je meeleven als het goed gaat! Want ook je successen kun je samen vieren!

5: Breng je plan in de praktijk! Kijk dagelijks op je motivatie briefje wat je uiteindelijke doel is. En als het een dag niet lukt, wees dan niet teleurgesteld, maar ga de volgende dag vol goede moed weer verder. Weet dat een gedragsverandering tijd kost en de ene dag gaat het wat beter dan de andere dag. En heel belangrijk: GEEF NOOIT OP

Wil je graag hulp bij het veranderen van je gewoonten, vraag dan vrijblijvend meer info bij Foodcoach Brenda. Ik kan je helpen om je doelen te bereiken.

 

Share This