Foodcoach Brenda

Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Vrijblijvend afspraak maken

Feestdagen

feestdagen

Zonder stress de feestdagen door? Dat kan prima met een aantal tips die niet heel ingewikkeld zijn. Met deze tips voorkom je dat je tijdens de feestdagen teveel van het verkeerde voedsel binnen krijgt zonder dat je het gevoel hebt dat je niet gezellig mee kan doen. Want wie vindt het nu leuk om met de feestdagen te zeggen dat je op dieet bent. Als het het onder de noemer gezond eten zet dan hoef je ook niet op dieet. En je hoeft je al helemaal niet schuldig te voelen als je wel iets eet wat minder gezond is. Het gaat ook om balans tussen gezond en minder gezond.

Met deze tips gaat het je lukken om zonder eet stress de feestdagen door te komen:

  • vaak staat gourmetten op de planning. Je kunt zonder problemen (ongepaneerd) vlees nemen en zeker ook vis. Staan er ook groenten bij? Prima, ook die kun je gerust eten. Laat het slaatje staan en eet liever geen brood. Wees matig met sausjes of kies voor volle mayonaise om koolhydraten te vermijden.
  • probeer overdag niet zo veel te eten als je weet dat het diner uitgebreid is. Daarmee voorkom je dat je totaal aan calorieën overschreden wordt. Meestal beweeg je minder tijdens de feestdagen en het is wel zo dat wat je niet verbrandt wordt opgeslagen als vet.
  • sla gerust iets af als je geen trek hebt. Dat wordt vaak wel geaccepteerd in plaats van dat je zegt dat je op dieet bent.
  • als je de mogelijkheid hebt om extra te bewegen of te sporten tijdens de feestdagen, maak hier dan gebruik van. Hiermee zorg je dat je wat meer kunt eten om je calorieën in balans te houden.
  • beperk het drinken van alcohol tijdens de maaltijd. Alcohol remt het proces van calorieën verbranden. Deze worden dan opgeslagen als vet om later te kunnen gebruiken. Neem gerust 1 glaasje wijn bij het eten, maar vraag dan ook om een glas water. Hierdoor kun je gezellig meedoen en beperk je het effect van de alcohol.
  • eet je met de kerstdagen een 4-, 5- of zelfs 6-gangen diner? Eet dan langzaam en met aandacht. Je mag gerust een deel van de gang op je bord laten liggen. Eet vooral de groenten die je aangeboden krijgt en laat de frietjes staan. Salade is ook prima en vlees of vis kun je ook lekker eten. Liggen er aardappels of iets in die geest op je bord, eet er dan een klein beetje van. Zeg dat je snel vol zit en dat je graag ook de rest van de gangen wilt proeven voor je echt vol zit.
  • als je het kunt, sla dan je ontbijt over tijdens de feestdagen. Dat scheelt zo weer een aantal calorieën, en er is niemand die ziet dat jij geen ontbijt hebt gehad. Kun je niet zonder ontbijt? Kies dan liever voor een gebakken eitje of een bakje kwark.
  • ben je de kerstdagen redelijk netjes doorgekomen? Dan kun je met Oud en Nieuw gerust een oliebol extra eten. Van 1 dag teveel calorieën kom je niet meteen heel veel aan. Als je daarna zorgt dat je Nieuwjaardag begint met een stevige wandeling dan is er niet veel aan de hand. Je leven bestaat ook uit genieten, 1 dag uit de bocht vliegen is geen ramp. Wil je ook gezellig borrelen op Oudjaarsavond? Drink tussen elk glas alcohol een glas water. Dat scheelt veel, bovendien blijf je helderder en kun je eetgedrag beter in toom houden.

Hopelijk kun je wat met deze tips en vergeet vooral niet te genieten van de feestdagen!

 

Share This