Foodcoach Brenda

Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Vrijblijvend afspraak maken

Vitamine D en vitamine K

In de media is vitamine D regelmatig een onderwerp van gesprek sinds de Corona pandemie er is. Ik zal hier vandaag wat dieper op in gaan. Wat is het voor vitamine, wat doet het met je en hoe krijg je voldoende in je lichaam.

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine. Dat betekent dat het in vette voedingsmiddelen zit en het  is ook de enige vitamine die je lichaam ook zelf kan aanmaken, door middel van zonlicht.

Iedereen weet wel dat vitamine D zorgt voor gezonde botten en spieren. Maar wist je dat vitamine D nodig is om calcium vanuit je darmen op te kunnen nemen in je bloed en dat het ervoor zorgt dat je nieren niet te veel calcium uitscheiden? Wat veel mensen echter niet weten is dat je ook vitamine K2 nodig bent om dit calcium in je botten te kunnen opnemen. Een samenspel van deze vitamines is nodig om ervoor te zorgen dat je geen last krijgt van nierstenen en aderverkalking door teveel calcium in je bloed. Ik heb expliciet vitamine K2 genoemd omdat er ook nog een vitamine K1 is. Vitamine K is nodig voor een gezonde bloedstolling. Vitamine K1 krijgt iedereen wel voldoende binnen door het eten van plantaardige voedingsmiddelen. Vitamine K2 wordt door bacteriën (o.a. melkzuurbacteriën) geproduceerd. De meeste Nederlanders krijgen hier te weinig van binnen. Het zit wel in voedingsmiddelen zoals gefermenteerde zuivel, kaas en eieren, maar de hoeveelheid is te weinig ten opzichte van wat we nodig zijn.

Als je in de zon loopt maakt je huid onder invloed van het zonlicht zelf vitamine D aan. De hoeveelheid is echter veel te weinig voor wat we werkelijk nodig zijn. De huidige richtlijnen laten ons denken dat we voldoende binnen krijgen en/of zelf aanmaken, maar dat is niet zo. Er zijn vele studies* gedaan die aantonen dat hogere spiegels van vitamine D in ons bloed beter zijn voor je gezondheid.

De elasticiteit van je bloedvaten is veel beter en er is ook veel minder aderverkalking. Hierdoor zie je ook minder hypertensie (te hoge bloeddruk). Bij (post)menopausale vrouwen wordt veel minder osteoporose (botontkalking) gezien. Het voorkomt dat je broze botten krijgt en vermindert de kans op botbreuken. Een te laag gehalte aan vitamine D/K wordt ook in verband gebracht met diabetes, maar daar zijn nog te weinig onderzoeken van bekend om daar iets over te zeggen.

In de media wordt een te laag vitamine D gehalte ook in verband gebracht met een verhoogde vatbaarheid voor het Corona virus. Hier wordt ook nog volop onderzoek naar gedaan. Ik ben er van overtuigd dat iedere gezonde Nederlander een hoge dosis vitamine D3/K2 als supplement zou moeten gebruiken. Niet alleen in de winter als er weinig zon is, maar elke dag.

De supplementen bij de drogist bevatten veelal te weinig vitamine D. Ik adviseer een minimale inname van 4000 IE vitamine D3 in combinatie met 100 mcg K2. Dit kun je afzonderlijk van elkaar slikken, maar er zijn ook combinatie pillen of druppels verkrijgbaar waar allebei in zitten.

Wil je graag meer weten over het gebruik van vitamine D/K stuur me dan een berichtje. Slik niet zomaar wat, maar laat je voorlichten over het gebruik in jouw situatie!

 

Share This