Foodcoach Brenda

Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Vrijblijvend afspraak maken

Darmen en voeding

Je darmen vervullen een hele belangrijke rol in ons dagelijks leven. Via je darmen ben je in staat om voedingsstoffen uit je eten te halen. Via het bloed wordt het dan door je hele lichaam getransporteerd naar de plek waar het op dat moment nodig is. Je moet dus wel goed voor je darmen zorgen om ze goed hun werk te kunnen laten doen. Verkeerde voeding kan voor darmproblemen zorgen en als je darmen niet goed werken kun je ook een tekort aan voedingsstoffen krijgen. Wat kun je doen voor een goede werking van je darmen?

  • vermijd snelle suikers. Deze snelle suikers kun je vinden in heel veel bewerkte voedingsmiddelen, zoals meelproducten (koekjes), frisdranken, sapjes of ontbijtproducten. Deze snelle suikers zorgen er voor dat je goede darmbacteriën afnemen in aantal. Deze ben je nodig bent voor een goede vertering. Ook zorgen deze suikers voor  ontstekingsreacties in je darm. Langdurige ontstekingen kunnen er voor zorgen dat je diarree, buikpijn en een opgeblazen gevoel krijgt. Teveel suiker in je voeding zorgt ook voor te veel suiker in je bloed. Dit leidt tot meer afgifte van het hormoon insuline. Langere tijd een hoge insuline spiegel zorgt voor overgewicht, omdat insuline ervoor zorgt dat het teveel aan suiker wordt opgeslagen als vet. Met name rond je middel. Teveel buik vet verstoort ook nog eens je hormoon huishouding.
  • snelle suikers en bewerkte voeding bevatten vaak weinig vezels, mineralen en vitaminen. Deze zijn in het productieproces verloren gegaan. Vezels zijn erg belangrijk voor je darmen omdat deze de peristaltiek bevorderen. Deze peristaltiek zorgt voor een vlotte doorgang van je ontlasting voor het je lichaam via de endeldarm weer verlaat. Eet elke dag minstens 30-40 gram vezels. Houdt het voor de aardigheid maar eens een paar dagen bij hoeveel vezels je eet. Je zult verbaasd zijn hoe weinig het eigenlijk is. Kun je het zelf niet bijhouden, laat het dan door je voedingsdeskundige doen! Ga niet ineens heel veel vezels eten, maar bouw het langzaam op. Anders gaan je darmen protesteren en krijg je buikpijn! Vezelrijke voeding is onder andere zaden, noten, groente, fruit, knoflook, psyllium en haver.
  • zorg voor voldoende variatie in je voeding. Dit zorgt op zijn beurt weer voor een grote variatie in darmbacteriën. Het advies is om elke dag alle kleuren van de regenboog te eten. Eet producten die verkrijgbaar zijn in dat seizoen. Zo krijg je een gevarieerde darmflora.
  • zorg voor voeding die voedt in plaats van alleen maar vult. Bewerkte voeding bevat weinig voedingsstoffen. Je darmen kunnen hier niet veel mee en werken het meteen weer weg als ontlasting zonder dat het je lichaam veel energie en bouwstoffen levert.
  • eet cholorofyl rijke voeding. Dit zorgt ervoor dat afvalstoffen en gifstoffen makkelijker afgevoerd worden. Dit wordt aan chlorofyl gebonden in de darmen en komt dus niet in je lichaam terecht. Chlorofyl zit in alles wat groen is, zoals spinazie, groene kruiden, prei, andijvie en boerenkool. Hoe donkerder groen hoe meer cholorfyl.
  • drink voldoende water, je darmen werken beter als er voldoende vocht in komt. Anderhalve liter tot 2 liter water per dag is optimaal.
Share This