Foodcoach Brenda

Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Vrijblijvend afspraak maken

Groente en fruit

Iedereen weet dat het belangrijk is om groente en fruit te eten. Van kinds af aan wordt ons verteld dat daar de vitamines in zitten die ervoor zorgen dat we niet ziek worden. Maar eigenlijk is dat maar de helft van het verhaal. Naast vitamines zitten er ook mineralen en polyfenolen in groente en fruit.

Ik wil jullie graag wat meer uitleggen over deze polyfenolen, daar hebben veel mensen nog nooit van gehoord. Het zijn de meest overvloedige antioxidanten in onze voeding en beschermen ons tegen oxidatieve schade. Door oxidatieve schade loop je meer kans op het ontwikkelen van degeneratieve ziekten. Een positief effect van polyfenolen is een verbetering van je immuunsysteem en ze beiden je mogelijk bescherming voor je hart en bloedvaten, overgewicht, allergieën, hooikoorts, ontstekingen en ioniserende straling. Het heeft een gunstig effect op je leervermogen, je alertheid,  de stofwisseling en je ademhaling. De wetenschap staat nog in de kinderschoenen wat betreft het effect van deze polyfenolen, er zijn veel aanwijzingen maar om het zeker te weten wordt er nog veel onderzoek naar gedaan.

De opneembaarheid van polyfenolen in je darmen hangt af van je darm microbioom. Welke bacteriën je in je darmen hebt is van invloed op hoe goed er voedingsstoffen opgenomen kunnen worden. Dit verschilt dus per persoon. Gefermenteerde producten zoals soja en kombucha geven een grotere biologische beschikbaarheid. In bepaalde gevallen kunnen polyfenolen bacteriën en virussen verstoren. Bijvoorbeeld blauwe bessen en cranberrie bessen verstoren de bacterie groei bij blaasontstekingen. Van groene thee is bekend dat het tegen verschillende virussen werkt. Het kan je helpen tegen griep bijvoorbeeld.

Veel mensen hebben een chronisch tekort aan polyfenolen. Factoren die bijdragen aan een polyfenolentekort zijn onvoldoende groenten en fruit eten en het routinematig eten van industrieel verwerkte en bewerkte groenten en fruit. Klachten die kunnen wijzen op onvoldoende inname van polyfenolen zijn: zeer gemakkelijk bloeden (tandvlees, neus), gemakkelijk blauwe plekken krijgen die vervolgens maar langzaam verdwijnen. Daarnaast ook het gemakkelijk opzwellen na blessures en snel oppikken van een verkoudheid of een andere infectie.

De volgende keer dat je weer een stuk fruit eet of een lepel groente opschept, dan denk je automatisch aan vitamines maar nu ook aan de polyfenolen die je binnenkrijgt!

Ben je bezorgd of je wel voldoende groente en fruit binnen krijgt of heb je last van de klachten die passen bij een polyfenolen tekort? Neem dan vrijblijvend contact op met Foodcoach Brenda voor een gratis oriënterend gesprek. Je krijgt dan een deskundig voedingsadvies en eventueel advies over mogelijke supplementen.

Share This