Foodcoach Brenda

Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Vrijblijvend afspraak maken

Havermout

Waar denk jij aan bij het woord havermout? Ik ken heel veel mensen die meteen een vies gezicht trekken bij havermout. Ik moest hier ook heel lang niets van hebben. Alleen het woord al klinkt niet lekker, maar ik had het nog nooit geproefd. Hoe mis had ik dat! Het staat nu regelmatig bij mij op het menu als ontbijt of als tussendoortje. Havermoutpap maak ik dan, met een appeltje en wat kaneel. Op een koude winterdag is dat heerlijk! Als tussendoortje gaat de havermout gemalen door een appelmoescake.

Waarom zou iedereen havermout moeten eten? Dat zal ik proberen uit te leggen. Ken je havermout nog niet dan is het zeker de moeite waard om eens te proberen. Voor het geld hoef je het niet te laten want havermout is heel goedkoop en overal verkrijgbaar.

Wat is nu precies havermout? Het is een volkoren graanproduct en bestaat uit geknipte en geplette haverkorrels. Haver is een soort volkoren graan.

Havermout bevat veel vezels omdat de volle graankorrels gebruikt worden. Deze vezels zijn goed voor je darmen en je stoelgang. Daarnaast bevat havermout betaglucanen, dat zijn oplosbare vezels die veel water opnemen en daarbij wat cholesterol aan zich binden. Dit kan een gunstig effect hebben op je cholesterol gehalte, mits je 75 gr per dag eet. Dit volkoren graan geeft je langer een vol gevoel omdat er zich zoveel vocht aan bindt. Dat is gunstig als je gewicht wilt verliezen. Je krijgt minder snel weer trek.

Havermout bevat ook een klein beetje haverolie, een onverzadigd vetzuur wat een gunstig effect heeft op hart- en vaatziekten. Er zitten veel vitamine B, ijzer en antioxidanten in. Dat maakt het toch wel een superfood! Ook voor mensen met een glutenallergie is havermout geschikt, gluten zitten er namelijk niet in.

Wat kun je allemaal maken behalve de pap en cake die ik al genoemd heb? Je kunt er pannenkoekjes van bakken, je kunt het door je yoghurt doen, je kunt er koekjes van bakken, je kunt het in taartbodems gebruiken, je kunt er samen met andere ingredi├źnten ook zelf muesli van maken of je kunt er overnight oats van maken. Keuze genoeg om er een keer wat lekkers mee te maken. Ik zou zeggen: probeer het gewoon eens een keer uit als je het nog niet kent. Je zult blij verrast zijn.

Share This