Foodcoach Brenda

Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Vrijblijvend afspraak maken

Klachten in de overgang en voeding

Vrouwen in de overgang kunnen hier veel klachten van hebben. Ikzelf ben nog niet in de overgang met mijn 48 jaar, maar het kan ook zijn dat ik (nog) geen klachten ervaar. Dat is vaak anders.

Heel veel vrouwen herkennen wel de klachten als onregelmatige menstruatie, opvliegers, wisselende stemmingen, slecht slapen, je depressief voelen, spierpijn, gewrichtspijn, hoofdpijn of geen zin in seks. Dat komt allemaal door hormonale veranderingen in je lichaam. Tussen je 40ste en 60ste levensjaar krijg je de overgang van vruchtbaar zijn naar onvruchtbaar. Dat komt omdat dan je voorraad eicellen op is. Hierdoor gaat de aanmaak van oestrogeen verminderen. Je lichaam moet hier aan wennen en hierdoor kunnen de overgangsklachten ontstaan.

Wist je dat je met je voeding een deel van die klachten zou kunnen verminderen? Je kunt veel hormoon verstorende stoffen binnen krijgen door drinkwater en voeding. Die zorgen voor een disbalans van je hormonen. Kom je in de overgang dan krijg je nog meer disbalans wat een verergering van klachten kan geven. Een goede darm- en leverwerking is daarom van belang in de overgang. Als de lever bijvoorbeeld veel bezig is met het afbreken van toxische stoffen die je eet of drinkt dan blijft er minder tijd over om oestrogeen goed af te breken.

Je leefstijl is van grote invloed op je overgang. Ik heb een aantal tips voor je om op een goede manier door de overgang te komen.

  1. Eet verse producten met weinig suiker. Door te veel suikers kun je een snel wisselende bloedsuikerspiegel krijgen. Hier kun je stemmingswisselingen van krijgen.
  2. Zorg voor voldoende Omega vetzuren. Deze vetzuren vind je in vette vis, noten en zaden. Eet je dit niet vaak dan is het belangrijk om deze via een supplement in te nemen. Voldoende vetzuren van Omega 3, 6 en 9 zorgen voor minder klachten tijdens de overgang.
  3. Probeer stress te vermijden. Stress zorgt voor een stijging van je cortisol hormoon. Je lever moet dit weer opruimen en dat geeft minder tijd om je balans van hormonen die met de overgang te maken hebben te kunnen reguleren.
  4. Het is bekend dat het eten van koolsoorten een gunstig effect heeft op je overgangsklachten. In kool zit een stofje wat de lever helpt om oestrogeen af te breken. Vooral broccoli bevat veel van dit stofje.
  5. Eet voldoende vezels. Je darmen voeren afvalstoffen van hormonen af via vezels die niet verteerd worden. Deze afvalstoffen verlaten je lichaam via de ontlasting. Vezels zitten vooral veel in groenten en fruit. Eet deze daarom elke dag in voldoende mate.
  6. Drink geen alcohol. De lever moet ook veel doen om alcohol af te breken. Bovendien zorgt alcohol voor een toename van opvliegers, vooral ’s nachts!

Met deze tips kun je een beetje grip krijgen op je mogelijke klachten. Wil je graag een uitgebreid voedingsadvies op een voedingsplan op maat, neem dan contact op voor een vrijblijvend eerste gesprek via onderstaande knop.

Link tekst
Share This