Foodcoach Brenda

Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Vrijblijvend afspraak maken

Suikerverslaving

Ben je de hele dag bezig met eten? Zwicht je snel voor alles wat je aangeboden wordt? Koop je in de winkel vaak meer (ongezonde) dingen dan dat je van plan was? Heb je altijd honger tussen je maaltijden? Rij je om want dan kun je nog even langs de supermarkt om wat lekkers te kopen?

Herken je jezelf in deze vragen? Dan heb je kans dat je suikerverslaafd bent. Een teveel aan suiker en koolhydraten zorgt voor overgewicht. Het overschot aan deze suikers die je niet nodig bent worden door je lichaam onder invloed van insuline omgezet in vet en opgeslagen. Je wordt dus dikker van teveel suiker. Bovendien zorgt sterke bloedsuikerschommelingen tot meer vraag van je lichaam naar suiker. Je hebt honger en zin aan zoetigheid.

Gelukkig kun je hier wat aan doen. Je kunt stapje voor stapje steeds meer producten met suiker en koolhydraten verminderen of er rigoureus mee minderen. Je zult al heel snel merken dat je geen honger meer hebt tussen je maaltijden en dat je meer energie zult gaan krijgen. Je bent ook niet continu bezig met eten en je bent tussen de maaltijden in geen snacks meer nodig.

Zorg voor meer groente en fruit inname. Per dag 450 gr groente en 2 stuks fruit wordt geadviseerd. Een plantaardig dieet is bewezen gunstig voor het voorkomen van allerlei ziekten en aandoeningen. Zelf vind ik vlees en vis erg lekker dus zonder zou ik niet willen. Maar ik minder wel de hoeveelheid dagen dat ik vlees of vis eet. Vis wordt in elk geval 2 keer per week aangeraden door de onmisbare Omega vetzuren in deze vis. Die ben je echt nodig voor het onderhoud van je bloedvaten en je hersenen. Eet je geen vis dan is een supplement zeker aan te raden. Haal je 450 gr groente per dag niet dan wordt ook aangeraden om supplementen te nemen om je tekorten aan te vullen.

Probeer eens wat vaker een handje noten te eten als je toch trek krijgt tussen door. Rauwkost is ook zeker aan te raden, in combinatie met een humus dipje echt lekker! Een bakje volle kwark met bosbessen is ook een prima optie.

Een banaan lijkt ook een goede optie maar deze bevat best veel suiker, net als dadels. Het is niet aan te raden deze veel te eten als je graag van je suikerverslaving af wilt komen.

Meer adviezen over suikerverslaving kun je natuurlijk bij mij krijgen. Of wil je graag weten of jij ook teveel suiker binnen krijgt? Stuur me een mailtje en ik help je graag verder. Een eerste gesprek is altijd gratis! Daar hoef je het niet voor te laten om met een gezondere leefstijl te beginnen!

Share This