Foodcoach Brenda

Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Vrijblijvend afspraak maken

Vitamine C

Over het gebruik van extra vitamine C zijn niet alle geleerden het met elkaar eens. De medische wetenschap zegt dat je niet teveel vitamine C zou moeten slikken omdat het slecht voor je gezondheid zou zijn, terwijl de orthomoleculaire geneeskunde dit weer tegenspreekt. Maar wat is nu wijsheid?

Vitamine C is een in water oplosbare vitamine die niet door ons lichaam zelf gemaakt kan worden. We zijn dus volledig afhankelijk van wat we binnen krijgen via onze voeding of supplementen. In ons lichaam is het vooral aanwezig in de hypofyse, bijnieren, lever en de skeletspieren. Vitamine C ben je nodig voor het aanmaken van collageen en andere bindweefsels. Daarom is vitamine C ook van belang voor het soepel houden van je bloedvaten. Maar ook bij andere bindweefsel en spierstructuren is vitamine C heel belangrijk, bijvoorbeeld je hart, je huid, gewrichten, pezen, spieren en botten.

Ook in je zenuwstelsel is vitamine C onmisbaar. Ze zorgen voor de overdracht van de signalen in je zenuwen. Een ander belangrijke functie van vitamine C is dat het een antioxidant is. Dat is belangrijk voor het behoud van gezonde cellen en weefsels. Het helpt bij het opruimen van zware metalen die je via je huid, longen en voedsel binnen krijgt. Last but not least is vitamine C ook van belang voor je afweersysteem bij ziekten.

De orthomoleculaire geneeskunde zegt dat je inname van vitamine C tussen 1000 en 3000 mg per dag mag zijn bij gezonde mensen van 18 jaar en ouder. Bij bepaalde ziekten een aandoeningen of het gebruik van bepaalde geneesmiddelen moet je wel oppassen. Specifieke info hierover is bij mij te verkrijgen. Slik dus niet zomaar veel vitamine C maar kijk eerst goed of het mag en of het bij je medicijnen kan.

Als je bijvoorbeeld 1000 mg vitamine C zou willen binnen krijgen per dag dan zijn dat omgerekend 17 kiwi’s of ruim 800 gr spruitjes of zelfs 15 sinaasappels. Dat is met normale voeding dus niet te doen dagelijks. Daarom is het verstandig om dit wel als supplement te gaan gebruiken. Niet alleen in de wintermaanden, maar altijd.

Op aanvraag zijn er diverse wetenschappelijke artikelen te lezen die dit ondersteunen.

Share This