Foodcoach Brenda

Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Vrijblijvend afspraak maken

Wandelen om af te vallen

Wist je dat je voor vetverbranding beter kunt wandelen dan hardlopen? Dat heeft te maken met de manier waarop je lichaam de energie opslaat. Als je gaat hardlopen ga je koolhydraten verbranden, maar als je wandelt ga je vet verbranden. Dat komt omdat met hardlopen je lichaam snel energie nodig is wat op dat moment dan beschikbaar is in koolhydraten. Wanneer je lichaam wat minder snel energie nodig is, dan wordt dat uit vet gehaald. Hier zit meer energie in dan in koolhydraten.

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat je minimaal 10.000 stappen per dag moet zetten om effectief vet te verbranden. Dit komt overeen met ongeveer 7 km. Dit kun je in 1 keer doen, maar ook verdelen over de dag. De snelheid waarmee je loopt heeft ook invloed op hoeveel calorieën je dan verbrandt. Als je 6 km per uur loopt zal je wat meer energie nodig zijn dan wanneer je 5 km per uur loopt. Bovendien is elke dag wandelen en je stappendoel halen gezonder dan 3 keer in de week 1 uurtje naar de sportschool. Ze zeggen ook wel dat zitten het nieuwe roken is. Je moet dus zorgen om elke dag genoeg beweging te krijgen.

Die 10.000 stappen per dag kunnen soms nog best een uitdaging zijn. Ik heb hier vooral in de wintermaanden moeite mee. Vooral tijdens lange werkdagen en kortere dagen met daglicht. Ik probeer dan in elk geval als het weer het toelaat tijdens de lunch een ommetje te maken. En op de dagen dat ik niet naar mijn werk hoef, zorg ik er voor dat ik mijn stappendoel ruimschoots heb gehaald. Als je dan kijkt aan het einde van de week dan zit ik in elk geval wel op 10.000 stappen gemiddeld per dag.

Ik spreek in elke week met een vriendin af, zo is het ook gezellig om te wandelen. We nemen vaak een nieuwe route, zo wordt het nooit eentonig.

Share This