Foodcoach Brenda

Je voeding is de basis van een gezond lichaam en een gezonde geest.
Vrijblijvend afspraak maken

Week zonder vlees

Je hebt het misschien wel gehoord op de radio of gezien op tv of social media. Deze week is het de Week zonder Vlees. Nu denk je misschien dat vegetarisch eten is  niets voor mij, maar je hoeft niet altijd vlees te laten staan. Al zou je al 1-2 dagen per week zonder vlees eten dan ben je al goed bezig. Dat noemen ze ook wel een flexitariër.

Waarom zou je minder vlees gaan eten?

De gemiddelde Nederlander is opgegroeid met de maaltijd van aardappels, een stukje vlees en groente. Maar dat is niet echt meer van deze tijd. Steeds meer mensen vervangen vlees door een stukje vis en er komen vaker maaltijden op tafel zonder vlees. Dit heeft een grote impact op mens, dier en klimaat. Diverse studies (1,2) hebben aangetoond dat een mensen die (grotendeels) plantaardig eten veel gezonder zijn en minder kans op ziekten zoals aderverkalking of reuma hebben. Ook het aantal hart- en vaatziekten is in deze groep beduidend minder. Daarnaast is de veestapel een grote belasting voor ons milieu. Denk aan de uitstoot van ammoniak en stikstof. Maar het voedsel wat deze dieren eten, moet geproduceerd worden en kost erg veel water en kostbare landbouwgrond. Er zijn dus meerdere redenen om wat vaker je vlees te laten staan.

Vegetarisch koken is helemaal niet ingewikkeld en echt wel lekker. Ik zal de komende tijd eens wat vaker een vegetarische maaltijd posten. Ik daag je uit om het gewoon eens te proberen. Het zou mooi zijn als je er een gewoonte van kan maken!

 

1: https://www.ornish.com/wp-content/uploads/Intensive-lifestyle-changes-for-reversal-of-coronary-heart-disease1.pdf

2: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16873779/

Share This